Zoekmachinevriendelijke webteksten: overtuigend en relevant
Webteksten spreken in voordelen voor de klant en trekken ze over de streep. Maar ze zijn vooral concreet en relevant. Dit maakt ze beter vindbaar voor zoekmachines.
Concrete webteksten
Webbezoekers hebben niets aan loze kreten en schreeuwerige verkoopverhalen. Ook zitten ze niet te wachten op verhalen over hoe geweldig je product, dienst of merk is. Geef hun daarom heldere, concrete inhoudelijke informatie over wat ze zoeken. Maak ook duidelijk wat je webbezoekers eraan hebben. Ik neem de inhoud van je dienst of product als uitgangpunt en vertaal die naar voordelen voor de klant.
Overtuigende webteksten
Geef je prospects en klanten niet alleen wat ze zoeken, maak het ze ook zo gemakkelijk mogelijk. In een commercieel getinte tekst [LINK] overtuig je ze van wat jij hun te bieden hebt. Ook neem je hun twijfel weg. Ik geef ze net dat ene zetje, de call to action, om die laatste stap te zetten. Webbezoekers drukken dan eerder op de bestelknop, steunen je belangen, schrijven zich in voor je nieuwsbrief, of nemen contact op.
SEO-webteksten
Je webteksten kunnen nog zo concreet en overtuigend zijn, maar webbezoekers moeten ook naar je site komen. Maak je webteksten daarom zoekmachinevriendelijk (SEO). Google kan je webpagina’s zo beter vinden. Ik schrijf je webtekst volgens de laatste SEO-richtlijnen in een verhaal dat lekker leest. Google- en lezersproof.
Relevante webteksten
Het allerbelangrijkste bij zoekmachinevriendelijk schrijven is relevantie: hoe inhoudelijker je teksten zijn, hoe hoger Google ze in de ranking plaatst. De zoekmachine beoordeelt de kwaliteit van relevante teksten namelijk als beter (een beter zoekresultaat). Google kijkt hierbij of de begrippen in je tekst ook echt samenhangen met het hoofdzoekwoord en het onderwerp. Door synoniemen en andere gerelateerde woorden te gebruiken, vergroot ik de relevantie van je webteksten. Goed voor Google én voor je lezers.
Zo maak ik je webteksten zoekmachinevriendelijk:
- De content is betekenisvol doordat er zoekwoorden en begrippen (zoals synoniemen) in de tekst staan die samenhangen met het belangrijkste zoekwoord en het onderwerp.
- Zoekwoorden staan op strategische plekken.
- De meta description en meta title hangen samen met de inhoud en prikkelen de lezers.
- Een overzichtelijke SEO-navigatiestructuur met korte alinea’s, informatieve koppen, titels, en interne links wijst webbezoekers en zoekmachines de weg.
- Een overtuigende call to action verhoogt de conversie.